William von baskerville ist seine von sean connery dargestellte figur

William von baskerville ist seine von sean connery dargestellte figur

Eco neu verfilmt - "Der Name der Rose" als Serie von Giacomo Battiato (www.imago-images.de)

Buchstaben, Wörter, heilige Schriften: Für den Semiotiker und Autor Umberto Eco waren sie alle zeichenhafte Erzeugnisse. Signifikante, die auf Signifikate verweisen, gleichermaßen rätselhaft wie faszinierend und aufschlussreich.

So ist die Bibliothek des italienischen Benediktinerklosters in "Der Name der Rose" ein ganz besonderer Ort:

"Diese Bibliothek vermag es, sich selbst zu schützen. Sie ist so unergründlich wie die Wahrheit, die sie beherbergt."

Ein verbotener Ort außerdem.

Abt: "Nein, nein, ich kann euch den Zutritt nicht gewähren. Niemand kann das, niemand darf das."

Sherlock Holmes in Mönchskutte

Und natürlich wird der Franziskaner-Bruder William von Baskerville - ohne zu viel zu verraten - genau diesen verbotenen Ort bei seinen Mordermittlungen betreten.

Abt: "Bruder William, bitte helft mir, Adelmos Mörder zu finden, bevor die Gesandten eintreffen."

William von Baskerville, der Protagonist in "Der Name der Rose", ist eine Art Sherlock Holmes in Mönchskutte. Intellektuell, verstandesbetont und nicht selten belehrend:

"Es liegt immer ein sündiges Vergnügen darin, recht zu behalten, finde ich."

Er soll also die Verbrechen in diesem Schlangennest, das sich ein Ort Gottes nennt, aufdecken …

William von Baskerville: "Wir sind alle Kinder Gottes."

… und stößt dabei auf zahlreiche Intrigen, auf Ketzer, Sünder, Scheinheilige und die Inquisition.

Inquisitor: "In Florenz haben wir einen Anhänger Fra Dolcinos verbrannt."

Kein Vergleich mit Sean Connery

Viele werden sich noch gut an die schauspielerische Leistung von Sir Sean Connery im mehrfach prämierten Film von 1986 erinnern. Die perfekte Besetzung für diese Rolle - und das kann man von John Turturro, den man vor allem als dumpfen Bösewicht aus actionreichen Hollywood-Streifen kennt, leider nicht behaupten.

William von Baskerville: "Gott kennt die Welt, weil er sie im Geist erschaffen hat, so als würde er sie von außen betrachten. Wir Menschen dagegen leben schon seit Anbeginn in ihr, da wir sie bereits fertig vorfanden."

Seine eloquenten Sentenzen und logischen Schussfolgerungen wirken allzu oft aufgesetzt.

William von Baskerville: "Der Abt sagte bei unserer Ankunft, dass die Bibliothek nicht betreten werden darf. Es könnte sein, dass er in die Sache verstrickt ist. Und jetzt wird ihm der Skandal bewusst und er will nicht, dass die Wahrheit ans Licht kommt."

So bleibt die Serie hinter dem Film zurück, steht und fällt sie doch mit der Hauptfigur. Und trotzdem ist die 26 Millionen Euro teure Serie "Der Name der Rose" nicht schlecht. Dinge, die im Film zu kurz kommen - aufgrund von zwei Stunden Spielzeit zu kurz kommen müssen -, können in der sechsstündigen Neuauflage mehr Beachtung finden: zum Beispiel die mysteriöse Bibliothek, dieses Labyrinth, quasi der zweite Protagonist der Serie.

Näher am Roman als der Film

Die Liebesgeschichte zwischen Williams Schüler Adson, solide gespielt vom deutschen Schauspieler Damian Hardung, und einer geheimnisvollen Vagabundin:

"Ich sehe Dich überall, auf Buchseiten gemalt, wenn ich die Augen schließe und wenn ich sie wieder öffne."

Oder die schwierige Situation der zu dieser Zeit geteilten Kirche mit dem Streit zwischen den einzelnen Orden, Ketzern und der Inquisition:

"Die Kirche der Armen hat keine Zukunft. Doch genau in diesen Ruin wollen uns diese verdammten Franziskaner mit sich hinabreißen!"

All das wird verständlich, plausibel und optisch ansprechend wiedergegeben.

Es fehlt der Weiterdreh

Die Serie ist der Handlung des Romans sogar näher als der Film. Atmosphärisch und figurentechnisch aber kommt sie nicht an den Film und dessen unheimliche und hinterhältige Stimmung im abgelegenen Bergkloster heran.

Vielleicht hätten die Sky-Macher besser daran getan, - wie im Falle der Serie "Das Boot" - einen Weiterdreh des bekannten Stoffs zu wagen. Denn so wie Filme zu Serien - bislang die häufigere Variante - selten überzeugen, ist auch der umgekehrte Weg vom Film zur Serie schwierig, wie sich hier zeigt.

Fazit: Wer den Film oder das Buch kennt, kann auf die Serie verzichten. Alle anderen können ruhig mal einschalten.

The cinematic camera, when it falls for a particularly iconic figure, has the ability to grant immortality. For screen legend Sir Sean Connery, who died today aged 90, clashing claymores in the Scottish highlands as the immortal Don Juan Sanchez-Villalobos Ramirez in 1986’s Highlander was merely a prescient move; the actor will live forever in his smouldering portrayal of the first – and unarguably best – James Bond, and in his unique, to date, ability to transcend the role to Oscar-winning effect.

  • Read more: Entertainment world pays tribute to Sean Connery following iconic Bond actor’s death

Born Thomas Sean Connery into a working-class Edinburgh family in 1930, his early career suggested anything but a life before the cameras. At 16 he joined the navy, and would go on to work as a lifeguard, artist’s model and coffin polisher, while competing in bodybuilding contests. He became known as something of an Edinburgh hard man too, when he took on a mob of local gang members single handed. A job backstage at the King’s Theatre inspired him to try acting and he swiftly ascended through the ranks of a 1953 touring production of Rodgers and Hammerstein musical South Pacific until he was among the leads. Roles in theatre, TV drama and as a minor player in films followed, until more substantial parts in 1958’s Another Time, Another Place and Walt Disney’s Darby O’Gill And The Little People (1959) raised his profile to the point where he could be considered for the role of Ian Fleming’s legendary 007. “I’m looking for Commander Bond, not an overgrown stunt man,” Fleming said of his casting, but changed his mind following Connery’s riveting performance in Bond’s 1962 cinematic debut Dr No.

William von baskerville ist seine von sean connery dargestellte figur
Sean Connery as 007 in James Bond’s 1962 debut outing, ‘Dr. No’. Credit: Alamy

Connery’s tenure as Bond over the first five films between 1962 and 1967 (Dr No, From Russia With Love, Goldfinger, Thunderball and You Only Live Twice) gave popular cinema some of its most memorable scenes – not least Goldfinger exclaiming, “No, Mr Bond, I expect you to die!” as he leaves Connery alone with the laser beam inching towards his nether regions – but also dramatically defined the role. He became almost un-followable: George Lazenby lasted only one film as his successor before Connery was invited back for 1971’s Diamonds Are Forever, and Roger Moore was only able to make the role his own by playing on its cartoonish camp. Yet Connery was acutely wary of the role defining him. While playing Bond he also appeared in such movies as Alfred Hitchcock’s Marnie (1964) and comedy The Hill (1965) – and once he’d shed the tuxedo he was at pains to take roles that distanced himself from Bond. In 1974 he was to be found in a sci-fi mankini and thigh high boots in John Boorman’s sci-fi fantasy Zardoz; the following year he appeared in the celebrated adventure adaptation of Rudyard Kipling’s The Man Who Would Be King alongside long-term friend Michael Caine, a film which both actors would claim was their favourite to work on. In 1976’s Robin and Marian he took on the role of Robin Hood and, alongside war and crime movies, fantasy roles were plentiful, most notably as King Agamemnon in 1981’s Time Bandits and as an Egyptian immortal in Highlander, for which Connery became almost as much of a figurehead as he had for Bond.

William von baskerville ist seine von sean connery dargestellte figur
Sean Connery as Zed in fantasy sci-fi ‘Zardoz’ (1974). Credit: Alamy

When Connery decided to reprise his role as 007 in 1983’s Never Say Never Again – the first and only Bond movie not to be made by Eon Productions – he was careful to balance it with some of his most thoughtful and respected work. Playing Franciscan friar William von Baskerville in 1986’s medieval murder mystery The Name Of The Rose and Jim Malone in 1987’s mobster classic The Untouchables, for which he received the Academy Award for Best Supporting Actor, marked Connery out as an acclaimed and serious actor as much as a popular sex symbol, setting him up for weighty leads in thrillers such as The Hunt For Red October and The Russia House (both 1990). Irregular blockbuster appearances would characterise his later work – in the likes of 1996’s The Rock, 1998’s The Avengers, 2003’s The League Of Extraordinary Gentlemen – but he still found time for acclaimed dramatic roles such as the title role of Gus Van Sant’s Finding Forrester (2000).

Having received lifetime achievement awards from the Golden Globes and the American Film Institute – and turned down the role of Gandalf in The Lord Of The Rings, which would have netted him around $450 million – Connery retired from acting in 2007, able to look back on a career that wasn’t short on action behind the camera too. A choreographed fight with Steven Segal on Never Say Never Again left Connery with a broken wrist, and back in 1958, while working on Another Time, Another Place, he single-handedly disarmed the gun-toting gangster boyfriend of his co-star Lana Turner when he turned up on set believing Connery and Turner were having an affair. Though his reputation was tarnished somewhat by allegations of abuse in the 2006 autobiography of his ex-wife Diane Cilento, his screen work placed Connery amongst cinema’s most revered immortals.